torstai 3. heinäkuuta 2014

Destination Manila

Helsinki-Arlanda-Peking-Manila=40h=zzZzzZzz

Onneksi kuitenkin lopulta päästiin perille ja konekin oli tyylikäs!

Ensimmäinen taksimatka hotellille oli pieni shokki, kun hotellille ajettiin melko mielenkiintoisen näköisen alueen läpi. Köyhyys oli kaduilla ilmiselvää, vaikka taksikuskimme meille iloisesti tuumasikin: "See that construction site over there? We already have some money!"

Lentojen myöhästelyn vuoksi ensimmäiseen hotelliin saimme kävellä suoraan aamupalalle, minkä jälkeen otimme pienet tehounet ja jatkoimme matkaa suoraan seuraavaan. Matkalla opimme, että täällä köyhät ja rikkaat asuinalueet sijaitsevat ihan vierekkäin ja näiden vaihdokset tapahtuvat aivan yllättäen. Samalla kadulla saattaa olla toisessa päässä slummi ja toisessa huikaiseva ostoskeskus.

Meidän toinen yöpaikka on vielä kahden yön ajan Where 2 next Manila Hostel, joka on ollut tosi mukava ja rento paikka. Tähän mennessä ollaan käyty tutustumassa mm. Aasian suurimpaan ostoskeskukseen, jossa oli esimerkiksi täysimittainen luistelukenttä, korisaareena, elokuvateatteri ja tietysti älytön määrä kauppoja ja ruokapaikkoja.

Ruokakaupankin keskuksesta löysimme: tunnistimme suunnilleen perunan ja banaanin.

Tänään kävimme tutustumassa Manila Ocean Parkiin, jossa oli kaikenlaista Filippiinien merielämään liittyvää nähtävää. Opetimme mm. merileijonia seisomaan käsillään.

Ocean Parkissa pääsimme hoitamaan myös koppuroiksi kuivuneet jalkamme Fish Doctorilla. Vähän kutitti. Lopuksi kuitenkin ihana olo, jota me nyt ei osata kuvailla. Kokeilkaa itse.

Ihastuimme myös meduusoihin. Niille ei kuitenkaan syötetty meidän jalkoja, ihailtiin vain.

Paikallisista tavoista olemme oppineet tähän mennessä:
- liikennesääntöjä ei taida olla, mene minne mahdut pyörien, hevosten ja autojen sekaan
- yksi skootteri tms. pieni menopeli voi kuljettaa kokonaista perhettä
- paikalliset ystävät ovat iloisia ja ystävällisiä (koputtaa puuta, ettei tule huomenna ryöstetyksi)
- paikallinen herkkuruoka on possua
- kerjäläisiä on paljon, kaiken ikäisiä ja näköisiä
- aurinko polttaa olkapäät pilvienkin läpi

Manilassa vietetään vielä huominen sekä lauantain aamupäivä. Sen jälkeen suuntaamme Davaoon Mindanaon saarelle, missä meidän harjoittelu alkaa maanantaina. Päivittelemme meidän kuulumisia sieltä seuraavaksi lisää.

T&E

Lisätehtäviä tylsistyneille:
1. Etsi ensimmäisestä kuvasta viisi kalaa.
2. Etsi toisesta kuvasta kaksi kalaa.